Dag 17 Regen, watervallen en een beer op de weg

3 juni 2023 - Nordegg, Canada

Het heeft flink geregend vannacht, goed voor de natuur uiteraard. Beetje jammer dat het bij het opstaan weliswaar droog is, maar wel zwaar bewolkt. En dat terwijl we vandaag het eerste stuk van de Icefield Parkway gaan rijden. Met uitzicht op de vele gletsjers. Maar dan moet het eigenlijk wel helder weer zijn.

We gaan op weg en stoppen als eerste bij de Athabasca Falls. Indrukwekkend stort het water naar beneden.

De volgende stop is een uitzichtpunt. Daar zien we in de verte op de rotsen mountain goats. Spierwitte klimmers met een lange vacht.

De Sunwapta Falls even verderop bestaan uit twee delen. Na de koffie in de plaatselijke lodge wandelen we eerst naar de onderste waterval. Als we teruglopen begint het zachtjes te regenen. Dat gaat langzaam over in een echte regenbui, bah! Gelukkig zijn onze jacks waterdicht, maar lekker is anders. We maken snel wat foto’s van de bovenste waterval en keren terug naar de camper.

Bij het Icefield Center bij de Athabasca gletsjer stoppen we om te lunchen. Het is weer droog geworden en we beginnen aan onze laatste etappe van deze dag. Opeens zien we een zwarte beer de weg voor ons oversteken, leuk! En even later zien we ook nog een beer in de berm.

Bij het tankstation horen we dat hier naast zwarte beren ook grizzly’s wonen, spannend!

Het laatste stuk is naar het David Thompson Resort even voor Nordegg. Deze campground is door Jan Doets aangegeven als een pareltje, maar hoe ze daar bij komen is ons een raadsel. Komende van de nieuwe camping in Jasper is dit een regelrechte tegenvaller. Niet alleen omdat de voorzieningen hier oud zijn, maar ook niet schoon.

We zitten in niemandsland, geen telefoondekking, niets. Er is wifi, maar alleen in de buurt van de receptie volgens de medewerkster. Maar helaas krijgen we de wifi niet aan de praat. Vandaar de vertraging voor wat betreft het blog en de foto’s 😉

Na het inchecken maken we een wandeling over de campground en we vinden toch nog één positief punt van deze campground; het uitzicht op Lake Abraham. Dat is erg mooi. Een lichtblauw meer, waarvan het waterpeil weleens hoger heeft gestaan zo te zien.

Inmiddels is het weer gaan regenen, even duimen dat het morgen opklaart. Dan gaan we verder naar het zuiden, met als bestemming Banff.