Dag 22 Fietsen over spoorbruggen en een wijntje

7 juni 2023 - Kelowna, Canada

De wekker gaat op tijd, want om kwart over acht worden we opgehaald voor onze fietsrit over de Myra Kettle Valley Railroad.
Dit traject waar ooit een trein reed, leidt door het bos, langs de berghelling over achttien spoorbruggen en door twee tunnels.

Ben Vos, de Nederlandse eigenaar van de bikeverhuur en in 2005 naar Canada geëmigreerd, pikt ons op met zijn privéauto. De weg omhoog naar het startpunt is erg hobbelig, en zit vol met gaten. Daar hadden we met de camper dus echt niet overheen gekund. Dankbaar laten we ons rijden door Ben die intussen vertelt over zijn leven hier.

We gaan eerst naar het uitgiftepunt van de fietsen, daar krijgen we ook een fietshelm en een flesje water. Vervolgens mogen we de hele ochtend op pad.

Na de fietsen in ontvangst te hebben genomen gaan we op pad, op naar de eerste brug. Het uitzicht hier is mooi, je kijkt over Myra Canyon en tot aan Kelowna met het meer erachter. Het is nog niet heet, dus de lange broek was een prima keus so far.

Omdat we als een van de eersten starten, is het nog lekker rustig. We fietsen gestaag door en lezen telkens de informatiebordjes. Die gaan over de geschiedenis van de railway. Aan het eind gekomen fietsen we nog even door en bekijken de resten van wat ooit een construction camp was, met een bron, ovens en andere resten.

Als we het traject terugfietsen warmt het behoorlijk op. We eten en drinken wat op een bankje met uitzicht en krijgen al snel bezoek van een chipmunk die bedelt om een stukje van onze mueslireep. Hierna keren we aan het eind van de ochtend terug bij de fietsverhuur. Fijn dat we dit gedaan hebben, het was echt superleuk!

Na de lunch willen een bezoek brengen aan een van de vele wijnhuizen in dit gebied. We komen terecht bij Quail’s Gate en proeven daar diverse lekkere wijnen. Dat kan buiten, in de wijngaard, superleuk! Uiteraard nemen we ook weer wat mee😉

De temperatuur heeft inmiddels tropische waarden bereikt, hoog tijd om lekker te relaxen voor de camper in de schaduw. Was weer een topdag☺️

Morgen keren we terug naar het startpunt van onze reis; Vancouver. We staan daar één nacht op een campground om de RV schoon te maken en onze koffers weer te pakken. En daarna verblijven we er nog één nacht in een hotel. Even kijken welke route we nemen, want op de geplande route is een aardverschuiving (land slide) geweest en daardoor is nu één rijbaan afgesloten, met de nodige vertraging tot gevolg.

Maar daarover morgen meer😉