Dag 16 De Jasper Skytram

1 juni 2023 - Jasper, Canada

Om 10:00 is de Jasper Skytram voor ons geboekt. Die bevindt zich op 4 km van onze campground, dus we doen het rustig aan. Deze kabelbaan is de hoogste van Canada en eigenlijk is het maar een kleine gondel voor Europese begrippen. Er kunnen maximaal dertig mensen in, maar dan sta je volgens mij echt als sardientjes in een blik😉

Het is rustig vandaag en in 7 minuten zijn we boven. Daar genieten we van het prachtige uitzicht over het omringende gebergte. Hier en daar ligt nog sneeuw. Je kunt hier ontzettend ver kijken. Gelukkig zijn de natuurbranden in Alberta flink afgenomen en is er op het moment ook geen rook meer in de atmosfeer. Ook is sinds een week de fireban in Jasper opgeheven. Dus gisteravond hebben we gewoon weer bij de fire pit gezeten. Was wel nodig ook, want het koelt hier ‘s avonds flink af! Vannacht heeft het zelfs licht gevroren. Maar gelukkig heeft de camper een kachel, dus was het weer snel lekker warm vanochtend.

We wandelen vanaf het bergstation langs diverse uitzichtpunten via een soms steile klim naar boven. Onderweg zien we niet alleen een bruin-witte marmot, maar ook een soort sneeuwhoen, nog afgezien van de mooie vergezichten.

Langzaam lopen we daarna weer terug naar het bergstation en zien opeens een grondeekhoorntje, zo leuk😊

Het is inmiddels hoog tijd voor koffie, dus duiken we het restaurant in. Daar hebben we een plekje met uitzicht op het dal.

Nu we hier alles gezien hebben, besluiten we naar beneden te gaan en het stadje zelf te gaan bekijken. Er is een mooie RV parkeerplaats net buiten het centrum, goed geregeld. Leuke winkels genoeg hier en al snel scoort Kim een leuke trui. Daarna lunchen we in een bakkerij annex lunchroom.

Vanavond koken we niet zelf maar zoeken we in Jasper een leuk restaurantje uit. Maar eerst nog even een paar uurtjes terug naar de campground en lekker relaxen in het zonnetje.

We eten vanavond St. Louise style ribs met Mac’n Cheese, bij de Jasper Brewing Company, superlekker! Met uiteraard een daar gebrouwen biertje😉 Daarna lopen we nog een rondje door Jasper waar net een enorme trein arriveert, de Rocky Mountaineer. Ziet er fancy uit. Een soort Orient Express. We maken de nodige foto’s en keren terug naar de campground.

Conclusie: alweer een topdag👍🏻 Morgen gaan we richting het zuiden over de Icefield Parkway. Maar daarover morgen meer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl