Dag 9 Telegraph Cove en grizzly’s

25 mei 2023 - Telegraph Cove, Canada

De wekker gaat om half 6, we moeten ons om half 7 melden bij Tide Rip op de boardwalk. Het is een stukje dat we makkelijk kunnen lopen. Chill, dan kan de camper blijven staan.

Bij aankomst staat ons ontbijt al klaar, lekker! Bak koffie erbij om goed wakker te worden en we kunnen op pad.

We gaan aan boord met nog acht toeristen op een kleine boot, de Silver Bear. Het is een mix van Nederlanders, Amerikanen en Engelsen. Onze gids vandaag is Ishbel en samen met kapitein Max varen we het haventje uit. Al snel komen we een porpoise (soort dolfijn) en een humpback whale tegen, toch nog een walvis gespot!

Na een uurtje varen lust de boot wel een slokje en leggen we aan bij een kleine Cove waar getankt kan worden, daarvoor moet iedereen even van boord.

We vervolgen onze reis door de Knight Inlet en bereiken onze eindbestemming na nog een uur. Hier stappen we over op een kleinere boot die stiller is en dichter langs de oever kan varen. Al snel wordt onze gids enthousiast. Ze heeft een grizzly gezien. Als we in de buurt komen wordt ze nog enthousiaster: ze heeft twee kleintjes! Wat we het komende uur aanschouwen is ronduit geweldig. De beertjes ravotten en volgen hun moeder. We schieten talloze foto’s en video’s.

Dan is het tijd geworden voor de lunch. We varen terug naar de grotere boot en krijgen allemaal een lunchpakket met daarin veel lekkers: wraps, kip, smeersels, groente en koekjes.

Als we na de lunch weer in de grotere boot op weg gaan, spot onze gids nog eens drie beren. En terug varen we naar de kleine boten. Het zijn een moeder met een jong van een paar jaar en even verderop scharrelt een puberbeer rond. Ook deze bekijken we weer uitgebreid.

Het is helaas tijd geworden om weer terug te keren, want het is ook weer 2,5 uur terug varen. Bij de grotere boot aangekomen zien we nog twee beren in de verte, wow.

Het eerste deel van de terugreis is heftig, want er is een wind opgestoken. Na de tank-tussenstop komen we in rustiger vaarwater. Weldra zijn we weer in de haven, bedanken we onze gids en kapitein voor de leuke dag en gaan we een hapje eten bij het enige restaurant dat dit dorpje rijk is. En dat smaakt prima 👍🏻

Morgen gaan we weer richting het zuiden, naar Nanaimo waar we overmorgen de ferry nemen naar het vasteland.

De foto’s en video’s volgen morgen waarschijnlijk want de dekking is hier minimaal en het lukt niet om foto’s te uploaden dus nog even geduld! Ze komen echt😊