Dag 8 - Canyonlands

9 september 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

We worden om 06:50 verwacht bij Adrift Adventures voor een 4x4 Jeeptour door Canyonlands. Dat betekent dat we dus weer lekker vroeg uit de veren zijn. Bij het kantoor van Adrift kunnen we de camper parkeren. Na het invullen van een registratieformulier en een korte kennismaking met onze gids, Adam, gaan we in een ‘konvooi’ van drie jeeps op pad. Wij in één jeep, in de andere twee jeeps een Amerikaans en een Engels stel. We rijden in konvooi voor de veiligheid, het gebied dat we intrekken is erg onherbergzaam. Maar er is in ieder geval voldoende water aan boord, laat Adam ons weten.

IMG_8769

Al snel nadat we Moab verlaten hebben, slaan we af naar de entreeweg tot het park. We rijden hier vlak langs de Colorado River. Plotseling stopt de jeep voor ons; er zwemmen drie herten in de rivier! Kim zit aan de goede kant van de jeep, dus zij maakt meteen een foto.

IMG_2296

Verder gaat de rit, de weg is hier nog gewoon asfalt, maar dat duurt niet lang meer. Langs oude rotstekeningen en mooie mesa’s bereiken we via een smalle weg Canyonlands. We gaan de canyon vanuit het dal helemaal naar boven rijden en zullen gedurende de rit vele bijzondere aardlagen, mesa’s en uitzichtpunten passeren, vertelt onze gids.

IMG_2338IMG_2304

Die is goed onderlegd. Van flora en fauna, tot archeologische en geologische wetenswaardigheden; alles komt gedurende de rit voorbij. We zijn inmiddels offroad gegaan en rijden over rotsige, zanderige wegen langzaam slingerend naar boven. We stoppen bij Gooseneck, een plek waar de Colorado River een U-bocht maakt om een grote rotspartij heen. Beneden op de rivier zien we kanoërs. Het is mooi en stil hier … We krijgen uitleg bij bijzondere rotsvormen zoals deze in de vorm van ‘Alladin’ en bewonderen resten van dinosauriërbotten in een rots. In Utah worden nog steeds heel veel resten van deze enorme oerbeesten gevonden, vertelt Adam.

IMG_2329IMG_8768IMG_8776

IMG_1378

In de verte zien we de puntige rotsen van ‘needles’ een van de drie gebieden waaruit Canyonlands bestaat. Wij bezoeken vandaag Island in the Sky, het meest toegankelijke. The Maze, het derde gebied, is alleen voor echte professionals te bereiken. Dit is een van de meest onherbergzame gebieden van Amerika.

IMG_2383

De ochtend vordert en na zo’n vier uur rijden bereiken we de top van Canyonlands. Hier is het landschap ineens groen. Dit is ook het gebied waar de mensen van oudsher (en nog steeds) hun koeien laten grazen. We rijden nu via de andere kant het park weer uit terug naar Moab. Als we om 12:00 aankomen hebben we een mooie, indrukwekkende en ook leerzame ochtend achter de rug ;-).

Na de lunch besluiten we het plaatsje verder te gaan ontdekken. Bij terugkomst van Canyonlands hebben we namelijk gezien dat het echte ‘centrum’ zich een stuk verder van de campground bevindt dan we dachten. Daar wandelen we op ons gemak naartoe en bekijken er de nodige (souvenir)winkeltjes. Bij terugkomst op de campground komen onze Amerikaanse ‘buren’ een praatje maken. Dat valt ons hier op; de mensen zijn bijzonder aardig en altijd in voor een praatje, waar je ook bent. Amerika bevalt ons prima!

Morgen staat Arches National Park op het programma. Dit park ligt op een kwartiertje rijden van Moab en is met de camper te verkennen. Al begrijpen we van de dame bij het Visitor Centre dat we het beste ’s morgens kunnen gaan, in verband met mogelijke drukte. Dus jullie raden het al; de wekker gaat morgen weer niet te laat, zodat we vroeg op pad kunnen. Morgen weer een verslag!

1. Pa en ma:
    9 september 2019
    Fantastisch zo’n 4x4 jeeptour! Lijkt me heel bijzonder zoiets mee te maken! Fijne dag morgen in Archer National Park!