Dag 5 - Grand Canyon

7 september 2019 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

We hebben hier totaal geen bereik, dus geen telefoon en geen internet. Best lekker een paar dagen offline, maar tegelijk ook weer jammer dat we onze blog niet kunnen publiceren. Dan maar zo goed mogelijk dagelijks bijhouden wat we meemaken en weer publiceren als we weer wifi hebben!

Vandaag worden we al vroeg wakker; kwart voor 6. De zon komt net op en schijnt uitbundig. Na het ontbijt besluiten we al vroeg op pad te gaan richting het westen van de Canyon. We pakken daartoe de shuttlebus naar de Market Plaza en stappen daar over op de Shuttle richting de Village. Daar start de route naar Hermits Rest, in het uiterste westen van de South Rim (de zuidkant van de Grand Canyon). We stoppen met de bus bij ieder uitzichtpunt en genieten van het uitzicht op de Canyon en de Colorado River. De bussen rijden hier iedere 10-15 minuten.

Gedeeltes wandelen we van uitzichtpunt naar uitzichtpunt. Onderweg zien we tal van gieren en andere roofvogels boven de Canyon. Maar ook grijze rotseekhoorntjes duiken hier en daar op.

IMG_8362

Van de Trailview Overlook gaat de route achtereenvolgens naar Maricopa Point, Powell Point en Hopi Point, Mohave Point, the Abyss, Monument Creek Vista en Pima Point. Bij ieder punt kun je weer andere bijzonder dingen zien (van doorkijkjes naar de Colorado River, tot overblijfselen van een oude mijn en bijzondere rotsen). De Rim trail eindigt bij Hermits Rest. Hoog tijd voor een verkoelend ijsje, want het is weer heet geworden inmiddels.

IMG_1672IMG_8337

IMG_1651IMG_1717

In de bus terug richting de Village merkt de chauffeur op dat we goed moeten opletten op het weer. Volgens haar zullen weldra onweersbuien ontstaan gelet op de wolken in de verte. Geloof het of niet; binnen een kwartier slaat het weer volledig om en nog voor we in de Village terug zijn regent en onweert het. Dat betekent dat we ons middagprogramma even moeten wijzigen. We besluiten terug te keren naar de camper voor de lunch en de weersituatie even aan te kijken. Omdat het voor een wandeling te onbestendig blijft, besluiten we nog even naar de Market Plaza te gaan. Daar hebben we een Post Office gezien. Al snel heeft Ralph een paar mooie postzegelvellen voor zijn verzameling gescoord. Na nog wat inkopen te hebben gedaan keren we terug naar de camper.

Na het eten is het weer opgeknapt, dus kunnen we mooi nog een avondwandeling maken. We besluiten richting het Visitor Centre te lopen. Onderweg zien we ineens zes elks (soort herten) grazen in het bos. Ralph en Kim maken flink wat foto’s. Het wordt nu heel snel donker. Dan maar weer even met een shuttlebus terug naar de campground. Makkelijk dat gratis bussysteem hier!

IMG_8387

Morgenochtend gaan we op pad richting Monument Valley, maar eerst willen we hier nog een zonsopkomst fotograferen. Dat wordt dus vroeg op morgen, want de zon komt rond 6 uur op. Vanaf het uitzichtpunt rijden we dan via de East Rim Drive langzaam Grand Canyon National Park weer uit richting Monument Valley. Daar hebben we morgenmiddag een jeeptour met een Navajo-gids. We raken bovendien een uur kwijt, want we gaan naar een andere tijdzone. En dat terwijl we net van onze jetlag af zijn ;-). Morgen meer!