Taj Mahal

14 maart 2020 - Indira Gandhi International Airport, India

We staan vroeg op, ontbijten en bestellen een taxi naar het treinstation in Delhi waar onze trein naar Agra vertrekt. We zijn mooi op tijd en   vinden al snel de juiste coupe. De trein heeft  niet de tgv-achtige uitstraling die we verwacht hadden, maar rijdt desondanks toch best snel. Ook worden we in de executive class netjes verzorgd. Een krant, welkomstroos, ontbijt, het is er allemaal. Vanuit de trein beseffen we ons maar weer eens wat een geluksvogels we zijn in Nederland en hoe goed wij het hebben.

We rijden langs krottenwijken waar de mensen samenleven met koeien, buffels en varkens vlak naast een soort buurtvuilnisbelten. Natuurlijk hebben we ook in Chennai al een en ander gezien, maar dit is veel extremer.

We komen even voor tienen aan in Agra en lopen het station uit op zoek naar een taxi. We worden meteen belaagd door hordes chauffeurs, die bovendien onderling bijna met elkaar op de vuist gaan om ons maar als klant te kunnen krijgen. We lopen zo snel en onverstoorbaar mogelijk door naar de prepaid taxi booth van de politie. Daar lukt het ons een taxi en gids voor de hele dag te regelen.

Daar zullen we deze dag nog vaak blij mee zijn.  Eerst gaan we naar de Taj Mahal die we vanaf de westgate benaderen. Al snel zijn we uit de drukte en lopen langs lanen richting de entree. Hier en daar zien we aapjes in de bomen, papegaaien en grondeekhoorntjes! Bij de entree krijgen we een flesje water en overschoentjes voor het bezoek aan het mausoleum.

De openingspoort biedt een eerste blik op dit wereldwonder, ronduit schitterend. Volledig opgetrokken uit wit marmer, is dit bouwwerk in het echt nog groter dan je je van tevoren kunt voorstellen. We lopen door de tuinen samen met de gids die veel vertelt over de verschillende vertrekken die we bezoeken. Het is allemaal erg indrukwekkend. En het is hier niet druk. Als gevolg van het coronavirus is het aantal toeristen dramatisch gedaald, horen we.

Agra is onder meer bekend om zijn witte marmer, Er staat dan ook een bezoekje aan een marmerwerkplaats op het programma. Leuk om te zien hoe dit bewerkt wordt!

Hierna is het tijd geworden voor de lunch, we eten een schaal vol lekkers in een goed restaurant en gaan daarna richting Agra Fort, de tweede trekpleister in Agra. Ook hier krijgen we de nodige tips en bescherming van onze gids om door de hordes straatverkopers te komen. Het fort is groot, erg groot. Meteen bij binnenkomst zien we een aapje op het gras, dat uiteraard op de foto gaat. Verder gaat de tour langs alle vertrekken, binnenplaatsen en uitzichtpunten, prachtig en indrukwekkend.

Tot slot bezoeken we nog een weverij, waar we kunnen zien hoe tapijten geknoopt worden. Aan de overkant van de straat kijken we nog hoe hier al eeuwenlang geborduurd wordt met goud- en zilverdraad en edelstenen.

Het is onderhand tijd geworden om terug te keren naar het treinstation. Ook nu is de trein weer precies op tijd en rijden we in één klasse lager terug naar Delhi. Daar worden we op het perron opgewacht door een chauffeur van het hotel, heel fijn. Want met name rond de stations is het fijn een local bij je te hebben. En al helemaal in het donker😉

En zo komt er een einde aan ons avontuur in India. Het was een indrukwekkende, avontuurlijke en soms confronterende ervaring die we niet hadden willen missen! Morgen om half 11 vliegen we via Dubai weer terug naar Nederland, mits alle vluchten doorgaan. So far so good!

1. Yvonne Vroklage:
    14 maart 2020
    Ziet er mooi uit. Goede reis terug!
  2. Lia:
    14 maart 2020
    Al weer een mooie dag! En een mooie tijd gehad in India! Goede vlucht morgen en reis terug naar huis! Groetjes!!