Chennai, stad van de tempels

9 maart 2020 - Chennai, India

Ik pak de draad van gisteren weer even op. Tijdens de vlucht naar Delhi is het een drukte van belang in het vliegtuig. We leren alvast één ding: Indiërs praten veel. En merkten we in Dubai nog niets, in India is de vrees voor corona wel doorgedrongen. We zien aan boord de nodige mondkapjes en tijdens de vlucht krijgen we een formulier uitgereikt dat we in Delhi moeten inleveren bij een gezondheidscontrole. Welke landen hebben we de afgelopen tijd bezocht? Uiteraard wil men ook weten of we koorts hebben of ons ziek voelen.

Bij aankomst op het vliegveld van Delhi gaan we een rij in van attractieparkproporties, die gelukkig wel vrij snel doorloopt. Na een klein half uur bereiken we de medische controle. Daar wordt onze temperatuur opgenomen. Die is goed, dus we mogen door. Onze formulieren worden gestempeld en geloof me, die moeten we nog vaak tonen voor we bij onze koffers zijn. Vervolgens checken we in voor onze vlucht naar Chennai bij Air India.

Daarna gaan we door de security check en moeten Kim en ik naar de women's line. Verschil met de mannen? Na door het beveiligingspoortje gelopen te zijn, word je gewenkt door een vrouwelijke beveiligingsbeambte vanuit een soort pashokje. Achter het gordijn moet je op een verhoging gaan staan en word je met een handscanner gecontroleerd. Weer een paar stempels, ze zijn er hier gek op, dit keer op onze boardingpassen! Op naar de gate. Daar mogen we meteen aan boord, samen met nog zo'n 15 passagiers. Tja, de vlucht is duidelijk niet uitverkocht😅 We mogen dan ook gaan zitten waar we willen.

Op het vliegveld van Chennai worden we opgewacht door een taxi van het hotel. Al snel beleven we een bizar autoritje op een weg met waarschijnlijk drie rijbanen, maar waar met passen en meten én veel getoeter best vier auto's naast elkaar en nog wat brommertjes passen. Het krioelt hier door elkaar. Ze rijden hier bovendien links, ook ff wennen... In ons hotel aangekomen, kunnen we meteen onze kamers in. Lekker, even bijkomen van alle indrukken en een nacht zonder slaap.

Aan het einde van de middag worden we opgehaald door Ralph's en Kims collega (wiens bruiloft we gaan bijwonen) en zijn vader. We gaan eerst kleding shoppen, traditionele feestkleding! We komen in een drukke winkelstraat en worden kriskras tussen de tuktuks door naar de bewuste winkel gebracht. Daar krijgen Kim en ik een prachtig gewaad met een bijpassende sjaal, als geschenk van de bruidegom aan ons. Ralph krijgt een dhoti (soort wikkelgewaad) en daarboven een shirt van ruwe zijde. Dit gaan we woensdag tijdens de ceremonie dragen, leuk!

Vervolgens worden we meegenomen naar een van de vele tempels die Chennai rijk is. Onze schoenen gaan in een soort garderobe en we gaan een deel van een ceremonie bijwonen, de vrouwen rechts, de mannen links. Heel bijzonder.

Hierna volgt een gezamenlijke Indiase maaltijd in een restaurant, waar een collega van Ralph en Kim bij aanschuift. We proeven van alles, van idly met diverse sausjes tot dosa en chapatti. We eindigen met een Indian coffee. Sterke koffie met melk die je met suiker mengt met behulp van twee bakjes, heerlijk.

Het is inmiddels 9 uur en we zijn behoorlijk moe. Morgen gaan we weer op pad, op zoek naar andere tempels enne,  we moeten nog op oorbellenjacht voor bij onze outfits😊

1. Tony:
    9 maart 2020
    Meer foto’s, vooral van de inheemse kleding :-). Veel plezier.
  2. Yvonne Vroklage:
    9 maart 2020
    Klinkt allemaal spannend! Nog geen foto van de outfits?
  3. Anneke:
    9 maart 2020
    Nee, daar wachten we nog even mee tot na de ceremonie😉 We houden jullie nog even in spanning😁
  4. Lia:
    9 maart 2020
    Een drukke dag vandaag! Fijn dat jullie geslaagd zijn met de kleding, zijn benieuwd naar de foto’s! Succes met de oorbellen jacht! Fijne dag morgen en gr. pa en ma !