Indiase bruiloft, dag 2

12 maart 2020 - Chennai, India

De wekker staat vroeg, want we worden al om half 8 opgehaald. En we moeten ook onze traditionele kleding aantrekken, spannend! Het wordt een drukke, lange rit, want we komen in de ochtendspits terecht.

We komen gelukkig toch op tijd bij de wedding hall, waar we eerst gaan ontbijten. Als bord dient een bananenblad. Hierop worden allerhande curry's, rijst, dosa, maar ook zoete gerechtjes gelegd. We proberen een en ander te eten, maar brood is zeg maar meer ons ding 's ochtends. Ben je klaar, dan vouw je het bananenblad dicht, maar wel naar je toe.

We gaan naar de tweede hal waar de ceremonie inmiddels begonnen is. We ontvangen bij de entree een boekje met een beschrijving van een South Indian wedding. Handig, want die kent vele stappen. Op het podium zit het bruidspaar samen met de beide ouders, enkele familieleden en een priester. Er worden knopen gelegd, bloemenkransen uitgewisseld en ook rijst speelt een belangrijke rol. Dit staat voor vruchtbaarheid. We krijgen een klein doosje met rijst en een handje bloemblaadjes. Het is de bedoeling dat alle aanwezigen op het podium komen om het bruidspaar hiermee te bestrooien en zo hun zegen te geven. Pas als het bruidspaar na alle ceremonies samen zeven stappen gelopen heeft, zijn ze officieel een paar. En mogen we ze feliciteren. Uiteraard gaat iedereen met ze op de foto c.q. video.

Alles wordt vastgelegd, van het bruidspaar, maar ook onze groep wordt op de voet gevolgd. Na de ceremonie gaan we lunchen, wederom van een bananenblad. Dit keer kunnen we de pittige gerechten beter handelen en eten we ons blad zo goed mogelijk leeg. Er lopen bedienden af en aan en voor je het weet, heb je nog meer eten op je blad. Na de lunch is het tijd om afscheid te nemen en ontvangen we een tasje met daarin een soort metalen potje, grappig!

Het was een bijzondere ervaring en absoluut heel anders dan een bruiloft in Nederland. Mooi om dit mee te kunnen maken!

Bij terugkomst in het hotel besluiten we lekker te gaan relaxen in het zonnetje op het dakterras en 's avonds in het restaurant van het hotel iets westers te eten, want drie keer Indiaas eten op één dag is voor ons iets te veel van het goede..

Morgen is onze laatste dag in Chennai, aan het eind van de middag vliegen we naar Delhi. Maar daarover morgen meer😉

1. Lia:
    12 maart 2020
    Zeker een bijzondere ervaring, leuk om mee te maken! Fijne avond en fijne dag morgen in Chennai! Gr.pa en ma 👋🏽🙋‍♀️.
  2. Tony:
    12 maart 2020