Indiase bruiloft, dag 1

11 maart 2020 - Chennai, India

We starten vandaag langzaam op, het was best een drukke dag gisteren. Na het ontbijt gaan we nog een beetje winkelen, want we zijn hier nu wel zo'n beetje door de bekendste lokale bezienswaardigheden heen. Voor andere moet je toch enkele uren rijden en daar hebben we eigenlijk geen tijd voor noch zin in. Je kunt goed merken dat Chennai geen echte toeristenstad is. We zien hier dan ook vrijwel geen westerlingen en worden regelmatig nagestaard😉

Na de lunch wordt het tijd om terug te keren naar het hotel en de cadeaus in te pakken, benieuwd of ze in de smaak vallen. Er is een gezamenlijk cadeau van alle CGI-collega's samen en een knutselprojectje van ons drieen apart. We hebben gisteren van de vader van de bruidegom begrepen dat we cadeaus tijdens de receptie mogen geven. Die begint vanavond om 7 uur. Tijdens de receptie worden de heren overigens verwacht in pak (met stropdas) en de dames in een jurk. De huwelijksceremonie morgenochtend wonen we dan bij in de traditionele kleding. Dus jullie moeten nog even geduld hebben voor die foto's😊.

Om half 6 worden we samen met Koen opgehaald bij het hotel. Een taxi zal ons naar de Wedding Hall in Zuid-Chennai brengen. De andere CGI-collega's zitten in andere hotels en zijn gisteravond pas in Chennai aangekomen. Benieuwd of zij vandaag ook geslaagd zijn voor traditionele kleding.

Als we om half 6 opgehaald worden, is het spitstijd. We zijn dan ook ruim 50 minuten onderweg naar de wedding hall. Die is groot! We worden ontvangen door de bruidegoms vader en moeder en krijgen met alle Nederlandse collega's een plekje vooraan. Al snel blijken we ook hier een bezienswaardigheid. We worden gefilmd, moeten met diverse familieleden op de foto. De aanwezige band doet inmiddels zijn best met de nodige traditionele muzikale omlijsting.

Na enige tijd verschijnt eerst de bruidegom (Ragha) en daarna de bruid (Preethi) op het podium, waarna alle aanwezigen gaan staan en juichen. Hierna wordt een lange rij gevormd van familie en vrienden die het paar willen feliciteren en een cadeau overhandigen. Vrienden van Ragha hebben een bruidstaartje geregeld en ze vragen of wij op het podium willen komen als die aangesneden wordt. Ook dat wordt uitgebreid gefotografeerd en gefilmd. We bieden ons gezamenlijke cadeau aan en volgens mij is de bruid een beetje beduusd van al die westerse mensen😉

Hierna gaan we eten. Er is veel, heel veel. We proeven van alles, het een is pittiger dan het andere, maar eigenlijk is alles lekker. Om 9 uur worden we weer naar ons hotel gebracht. Morgenochtend worden we om half 8 opgehaald voor de ceremonie. Dus dat wordt weer een bijzondere dag.

1. Lia:
    11 maart 2020
    Wat hebben hebben jullie bijzondere belevenissen meegemaakt vandaag! En morgen de bruiloft! Een hele fijne dag morgen en groetjes voor jullie drieën!