Dag 6 - van Revelstoke naar Golden

21 juli 2017 - Golden, Canada

Als we wakker worden, regent het licht. Maar na het ontbijt klaart het op. We duiken vandaag verder de Rocky Mountains in. Na een korte rit op Highway 1 verschijnt de eerste trail die we gaan lopen: Skunk Cabbage Trail. Deze boardwalk-wandeling leidt langs enorme koolachtige planten in een moerasachtig landschap. Maar er staan meer trails op het programma vandaag.

IMG_1692

De volgende is de Giant Cedar Trail, die zoals de naam al doet vermoeden, leidt langs eeuwenoude rode ceders. Volgens de bordjes zijn sommige van deze bomen meer dan vijfhonderd jaar oud. En dat is ook wel te zien aan de enorme omvang van de stam. Her en der liggen vermolmde boomstronken tussen enorme planten die blijken te luisteren naar de naam Devils Club. Heel bijzonder met enorme bessentrossen.

IMG_1703

Bij de volgende trail is het tijd voor koffie. Omdat de Starbucks hier ver te zoeken is, maken we gebruik van onze eigen voorzieningen. Makkelijk hoor, alles bij de hand. Na de koffie lopen we de Hemlock Grove Trail. Een enorm woud met ceders en daartussen enorme varens. Heel sprookjesachtig, dit landschap…

IMG_1709

Na Mount Revelstoke National Park stijgen we langzaam via de Rogers Pass richting Glacier National Park. Boven op de pas is een rest area, waar we niet alleen een schitterend uitzicht hebben op de besneeuwde toppen, maar ook wederom prairiehondjes tegenkomen. Ook hier zien we weer zo’n bijzondere blauwe vogel. Inmiddels weten we dankzij een gisteren aangeschaft vogelboekje dat het hier om een Stellar Jay gaat.

IMG_1712

Verder gaat het richting Golden. Kort na een waarschuwing boven de weg voor een ‘wildfire in the area’ zien we een rookpluim op een tegenoverliggende berg. Tijdens de lunch op een picknick area zien we hoe goed de Canadese autoriteiten deze branden in de gaten houden. Om de haverklap komt er een helikopter over vliegen. We kunnen ook hier een trail lopen, maar aangezien het hier erg rustig is en er nadrukkelijk voor beren wordt gewaarschuwd, laten we deze trail even aan ons voorbij gaan. Eerst bear spray kopen voor de zekerheid!

Dat doen we even later in het stadje waar we vandaag eindigen; Golden. In een outdoorzaak krijgen we uitgebreide voorlichting en informatie over hoe en wanneer deze spray te gebruiken. Ook moet je hiervoor een formulier invullen waarin je belooft dit middel alleen voor beren te gebruiken. We waren niet anders van plan ;-). Hopelijk hebben we dit middel helemaal niet nodig. Al zou het wel leuk zijn een paar beren (op afstand) te spotten.

Het is inmiddels hoog tijd om de campground op te gaan zoeken. De tijd gaat hard vandaag, helemaal als je bedenkt dat we even voor Golden de tijd een uur vooruit hebben gezet. We leven nu namelijk niet langer in Pacific Standard Time, maar in Mountain Standard Time. Onze campground ligt langs de Kicking Horse River, een lichtblauw wild stromend riviertje. Aan de overzijde ligt het spoor, waar tijdens de koffie een enorme goederentrein wordt gerangeerd met maar liefst 78 wagons en drie locomotieven. Het is een heel spektakel om te zien, en de machinisten toeteren vrolijk naar ons. Hopelijk valt het treinverkeer hier ‘s nachts mee, maar daarover in het volgende blog vast meer!