Blog dag 14 – Zion National Park

15 september 2019 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

De wekker staat vroeg, want het belooft een zeer warme dag te worden en we willen vandaag gaan fietsen in Zion. Om half 8 halen we de fietsen op bij Zion Outfitters. We krijgen alle drie een cruiser met meerdere versnellingen. Op onze vraag of we ze ook even ergens mogen laten staan als we een leuke trail tegenkomen die we willen wandelen is het antwoord: “Zet ze gewoon maar ergens neer hoor”. Makkelijk dus.

IMG_9333IMG_9294

We gaan op pad en rijden eerst de Pa’rus trail naar het begin van de Scenic Drive. Op de Scenic Drive mogen alleen de shuttlebussen van het park rijden. Als fietser moet je zodra een bus nadert even aan de kant en afstappen. De weg klimt behoorlijk en er staat een straffe wind, dus we moeten flink doortrappen. Het is zelfs nog ronduit fris te noemen. Maar even later worden we beloond met onze eerste ontmoeting met wildlife deze dag. Langs de kant staan een paar herten te grazen. We kunnen heel dichtbij komen. Ze steken de weg over en verdwijnen aan de andere kant in het groen.

IMG_9245

Verder gaat de tocht langzaam omhoog. Als we Zion Lodge naderen zien we in de verte weer dieren op de weg lopen. Het blijken wilde kalkoenen te zijn. Flinke beesten!

IMG_9236

Tussen de Zion Lodge en The Grotto zien we alweer herten langs de weg. We treffen het wel vandaag. Bij Weeping Rock is de trail die we wilden lopen helaas afgesloten. Hier zijn de afgelopen weken de nodige rotsblokken naar beneden gekomen. We besluiten helemaal door te fietsen naar het einde van het dal: Temple of Sinawava. Daar parkeren we de fietsen en lopen onze eerste trail van vandaag langs de oever van de rivier. Die kronkelt langs de rotsen met diverse stroomversnellingen.

IMG_9275

In Zion leeft de kleinste slak ter wereld, een exemplaar ter grootte van een rijstkorrel. Kim ziet er eentje zitten op een rotsblok langs de rivier, grappig!

We lopen tot het einde van de trail en keren dan weer terug naar de parkeerplaats. Onderweg zien we wederom twee herten door de rivier waden.

Langzaam warmt het op en komt het zonnetje ook tot in het dal. We besluiten terug te fietsen naar de Zion Lodge voor een kop koffie. Die drinken we op een bankje in het zonnetje op. De volgende trail die we vanaf hier gaan lopen (de fietsen parkeren we weer even) is die naar de lower Emerald Pools. De middle en upper pools zijn afgesloten. Ook hier zijn de afgelopen weken de nodige rotsen afgebroken. We wandelen langzaam naar boven en zien opeens een paar mensen belangstellend naar de rotswand kijken. Langzaam komt een ratelslang naar beneden glijden, cool!

IMG_9303

We bewonderen het dier en lopen verder richting de waterval. Die stort zich van een rots naar beneden. Maar omdat het al maanden erg droog is, kun je niet echt spreken van een waterval. Eerder van een stroompje dat naar beneden spettert. We lopen achter de ‘waterval’ door en maken de nodige foto’s. Ook zien we hier een salamander met een blauw puntje aan zijn staart, grappig!

IMG_9312

20190914_121834

Het is langzamerhand tijd geworden om weer terug te keren naar de Lodge waar onze fietsen staan om een bammetje te eten. We eten onder een grote boom op het gras, samen met nog veel meer vakantiegangers.

IMG_9342IMG_9292

We besluiten terug te fietsen naar het begin van het dal en bij het Visitor Center nog één trail te lopen: de Archeology Trail. Deze loopt steil omhoog naar een vindplaats van overblijfselen van het Pueblo volk. Die overblijfselen zien we niet, wel kun je hier genieten van een prachtig uitzicht over Zion. Dus in ieder geval zijn we niet voor niets naar boven geklommen.

IMG_20190914_152024_375

De temperatuur is inmiddels opgelopen tot 35 graden en we zijn aardig moe geworden. Dus leveren we onze fietsen weer in en wandelen rustig terug naar de camper. Alweer een mooie dag achter de rug! We barbecueën en als toetje roosteren we marshmallows boven het vuur. Morgen rijden we op ons gemakje terug naar Las Vegas. Daar staan we nog één nacht op een campground, om onder andere de camper schoon te maken en onze koffers weer in te pakken. Daarna zijn we nog een volle dag in Las Vegas en kunnen we nog een beetje shoppen ;-). Maar dan verblijven we weer in een hotel.

Wordt vervolgd!

1. Lia:
    15 september 2019
    Mooie fietstocht en weer heel wat dieren gezien!