Dag 22 - Victoria

6 augustus 2017 - Victoria, Canada

Een bezoek aan Victoria staat vandaag op het programma. We pakken de stadsbus die vlak bij de campground stopt en binnen 20 minuten staan we in hartje centrum. We lopen als eerste richting de Inner Harbour, waar het ons opvalt dat er tal van stoeltjes langs de waterkant staan. Er vindt blijkbaar een of ander evenement plaats vandaag. Op een gegeven moment kan Kim haar nieuwsgierigheid niet meer bedwingen en spreekt een dame van de organisatie aan. Het blijkt een vrijwilligster van Victoria Symfony Splash, een jaarlijks klassiek concert in de haven van Victoria vanaf een drijvend podium (zeg maar een soort Prinsengrachtconcert). Er vinden vandaag tal van muzikale evenementen plaats met als klap op de vuurpijl een uitvoering van het Victoria Symphony Orchestra in de avond. Er worden vandaag zo’n 40.000 bezoekers verwacht.

Eerst kijken we naar het ‘ballet van de watertaxi’s’, geen grap! Op muziek varen de vijf schattige bootjes in de maat.

IMG_2228
Vervolgens gaan we de stad op ons gemak bekijken nu het nog rustig is. Van het statige Empress Hotel tot de parlementsgebouwen en het British Columbia Museum.

IMG_2218
Na de koffie besluiten we Fisherman’s Warf op te gaan zoeken.

IMG_2234
Hier zitten tal van drijvende winkeltjes en restaurantjes, maar er wonen ook mensen op schattige woonboten in allerlei kleuren. Het is er gezellig druk, maar nog niet té. Rond het middaguur krijgen we trek en aangezien we hier een restaurantje hebben aanbevolen gekregen kiezen we als lunch dit keer voor Fish & Chips bij Barbs, een begrip in Victoria. Het is erg lekker!

IMG_2236
Na de lunch zwemt een zeehond vlak langs de kant voorbij. Het is een echte uitslover, hij zwemt al chillend op z’n rug enkele keren voorbij, zo grappig!

We besluiten de stad even achter ons te laten en naar Beacon Hill Park te lopen, een groot stadspark aan de kust.

IMG_2257
Het is er heerlijk rustig, al hebben zich wel wat mensen verzameld rond het muziekpaviljoen waar een jazzorkest een optreden geeft. En dat klinkt helemaal niet gek! We wandelen rustig rond tot we bij de kust komen. Daar kunnen we kijken tot aan de kust van Amerika, want hier tegenover ligt Port Angeles, in de staat Washington. Uit Victoria haven vertrekken ook de nodige veerboten naar Amerika.

Na de rust van het park en de kust, is het onderhand tijd geworden de stad weer op te zoeken. Langs de Inner Harbour zijn inmiddels diverse straten afgezet door de politie in verband met het concert. Ook hier de bekende truc; vrachtwagens dwars op de weg om eventuele aanslagen te voorkomen. De stad loopt vol en we gaan nog even richting Chinatown. Een grote Chinese toegangspoort markeert de wijk. Het concert laten we even voor wat het is, en na een lekker etentje gaan we met de bus weer richting de campground. Het was weer een mooie dag...