Dag 21 - van Coombs naar Victoria

5 augustus 2017 - Victoria, Canada

Vandaag staat de wekker weer om half zeven, want we gaan een flinke rit maken. Van Coombs naar Victoria in het uiterste zuiden van Vancouver Island. Via Highway 1 zakken we langzaam af naar het zuiden. Het landschap verandert hier snel, van bossen naar landerijen. Van bergen naar heuvelachtig gebied. Rond het middaguur komen we aan bij Butchart Gardens, onze eerste bestemming van vandaag. Deze beroemde tuinen even ten noorden van Victoria schijn je beslist gezien te moeten hebben.

Bij aankomst is het nog lekker rustig en kunnen we op ons gemak de verschillende tuinen bekijken. Die zijn al in de vorige eeuw inderdaad schitterend aangelegd onder het toeziend oog van de heer en mevrouw Butchart. Deze tuinen waren een soort uit de hand gelopen hobby van hen. We starten in de Sunken Garden, waar de bloemperken om de aandacht strijden. Zoveel kleur, wow! Ook bevindt zich hier een flinke fontein en een vijver, alsmede een uitzichtpunt.

IMG_2175

Van deze tuin gaat het richting de rozentuin, waar onnoemelijk veel verschillende soorten rozen bloeien in allerlei kleuren. In één woord prachtig. Ook de Japanse tuin is kunstig aangelegd.

IMG_2199

Onder de bomen is het hier bovendien heerlijk koel, want het is weer een warme, zonnige dag vandaag. Wel wordt de zon enigszins versluierd door wat rook van het vasteland helaas, al ruiken we die vandaag gelukkig niet.

IMG_2188

IMG_2196

Na de lunch in het parkrestaurant bekijken we de Italiaanse tuin en slaan we nog wat zaaigoed in voor in Nederland. Eens kijken we of daarmee zelf net zo’n mooi resultaat kunnen genereren als hier.

IMG_2206

Onze campground voor de komende twee nachten bevindt zich even buiten Victoria. Fort Victoria is een zgn. RV-park, dus een camping voor uitsluitend campers en caravans. Benieuwd hoe dat eruitziet in het echt. Het valt alleszins mee. We krijgen een mooie, ruime plek toebedeeld met picknickbank en heg. Van het ‘trailerparkgevoel’ waar we even bang voor waren is hier gelukkig geen sprake. We staan bovendien vlak naast Nederlanders die we de afgelopen week bij vorige campings vaker ontmoet hebben. Ze doen hetzelfde rondje als wij, en ja, dan kom je elkaar zo nu en dan tegen! Meteen wisselen we onze avonturen uit. Morgen gaan we met de stadsbus die hier vlakbij stopt de stad uitgebreid verkennen.